Upper Columbia Academy’s kor og orkester turnerede Norge, Danmark og Sverige i to uger midt i marts.  Denne adventist skole (9-12 klasse) med godt 200 elever ligger nær Spokane, i den vestlige USA stat, Washington.
Koret med 26 medlemmer og orkestret på godt 50 musikanter spillede til næsten fuldt hus i Nærum Adventistkirke fredag aften d. 24 marts.  Den godt 90 minutter lange koncert inkluderede klassiske og moderne arrangementer for fuldt orkester,  kor, kor og orkester,  strygekvartet, blæsere, samt a Capella oktet, samt flere vokal og instrumental soloer.
Næsten udmattet efter daglige koncerter og lange busrejser samt hele dagen som turist i København, så de unge mennesker meget trætte ud da koncerten begyndte. Men publikums begejstring og klapsalver gav dem ny energi som bare steg og steg i løbet af aftenen.  Pianistens flyvende glissandoer ydnyttede alle tangenterne på flyglet. Og når både orkester og flygel akkompagnerede koret, var kirkens tag lige ved at løfte sig. Koncerten sluttede med et fantastisk ekstra nummer af Magnificat fremkaldt af forsamlingens stående klapsalver og “Amen’er”.
Lørdag var de så videre til to koncerter i Sverige hvorefter turen gik tilbage til udgangspunktet Oslo hvorfra de håbede komme hjem til USA om mandagen på trods af strejkende fly.
Du kan læse mere om skolen på https://www.ucaa.org/
Her er optagelsesprøverne til orkestret–se om du kan spille med.
Rapport fra TED (Trans European Division) om turneen
Rapport fra Norge